Voor mediabureau Stroom bracht Novio Research onlangs de effecten in kaart voor een branded content campagne van CêlaVíta.
Rondom enkele productintroducties stelde Stroom voor om een branded content strategie te volgen, waarbij een aantal toonaangevende foodblogs zouden worden ingezet om de producten van CêlaVíta op een originele en authentieke manier onder de aandacht te brengen. Het idee hierachter was om bloggers nieuwe recepten te laten bedenken bij de producten.
Screenshot van https://www.leukerecepten.nl/taco-friet-gehakt-topping/
Het doel van de campagne was met name meer persoonlijke relevantie bieden en de doelgroep enthousiasmeren en inspireren. Dit moest CêlaVíta in staat stellen om belangrijke merkwaarden te laden en de merkvoorkeur verder uit te bouwen ten opzichte van huismerken.
Uit het onderzoek, waarbij werd getarget op vrouwelijke profielen in de leeftijd van 20 tot 49 jaar en een extra sample van bezoekers van de foodblogs, kwam naar voren dat o.a. de aankoopintentie onder bezoekers van foodblogs bijna 1,5 keer hoger was dan die onder niet-bezoekers. Daarnaast bleek dat merkvoorkeur en daadwerkelijke aankopen significant hoger lagen onder bezoekers van de ingezette foodblogs en dat de merkperceptie ten opzichte van private labels veel gunstiger was onder deze doelgroep.
Een mooi voorbeeld van een geslaagde branded content campagne op basis van onderbouwing via onderzoek.
Een uitgebreidere blog over dit onderwerp vind je op de website van Stroom.